Alfa9 zprávy
Změny zákonů
-

Reklama na ČT

14. října 2011 vstoupila v platnost novela č. 302/2011 Sb., kterou se mění zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a zákon č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích. Podle novely má z programů ČT1 a ČT24 zcela zmizet reklama. Česká televize ale na všech svých kanálech reklamu vysílá i po vstupu novely č. 302/2011 Sb. v platnost. Hájí se tím, že podle domluvy se zákonodárci a podle některých ustanovení starší novely č. 304/2007 Sb., má na vysílání reklam právo až do dne dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání, za nějž se považuje 11. listopad 2011.

Podle novely zůstane reklama pouze na programech ČT2 a ČT4, a to podle dosavadního limitu v rozsahu maximálně 0,5 % denního vysílacího času, přičemž vysílání reklam nesmí v době od 19 hodin do 22 hodin překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny na žádném z těchto kanálů. Výnosy z reklamy na ČT2 připadnou Státnímu fondu kultury a peníze z reklamy na ČT4 by měla televize použít k výrobě sportovních pořadů, rozšíření sportovních přenosů a nákupu nových televizních práv.
Programy ČT1 a ČT24 zůstanou zcela bez reklam, vysílat se zde nebudou ani obchodní sdělení a teleshopping. Výnos z reklam na ČT1 měl podle původního návrhu pomoci financovat Státní fond na podporu kinematografie částkou 150 milionů ročně. Nova i Prima naznačily, že tento "výpadek" jsou ochotny kompenzovat poskytnutím vlastního příspěvku na podporu kinematografie. Zcela bez reklam budou podle zákona také webové stránky České televize. Zatím však Česká televize vysílá reklamy na všech svých kanálech včetně webových stránek.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) již vedení České televize upozornila na možné porušení zákona. Rada České televize zatím problém nekomentovala a stejně jako ČT čeká na písemné vyjádření Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Generální ředitel ČT Petr Dvořák uvedl, že Česká televize nemá v úmyslu porušovat zákon. Podle RRTV tak ale činí již od 14. října, kdy novela č. 302/2011 Sb. vstoupila v platnost. Televize plánovala vysílání reklamy až do 11. listopadu 2011, tedy do oficiálního konce digitalizace televizního vysílání v Česku. Mimo jiné se odkazuje i na přechodná ustanovení v čl. VI zákona č. 304/2007 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s dokončením přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání. Na společném stanovisku se nedokážou shodnout ani senátoři, kteří jsou autory návrhu zákona č. 302/2011 Sb. a jeho pozměňovacích návrhů. Pokud Rada pro rozhlasové a televizní vysílání bude trvat na svém názoru a zahájí s ČT správní řízení, hrozí televizi pokuta až 2,5 milionu korun.

Autor: Martina Vojíková

Tento web používá soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace o cookies.
✔ O.K.