Alfa9 zprávy
Změny zákonů
-

EU: Povinné denní svícení

Blíží se čas letních prázdnin a dovolených a mnoho českých občanů vyjede se svými automobily do zahraničí a bude hledat informace, jak je to vlastně s denním svícením v okolních zemích. V únoru letošního roku začala v EU na základě čl. 2 směrnice č. 2008/89/ES platit povinnost vybavit světly pro denní svícení všechny nové typy osobních automobilů a malých dodávkových automobilů. Jde o jeden z kroků, kterými chce Evropská komise přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Evropská komise se rozhodla, že nenařídí, aby jednotlivé členské státy zavedly do své legislativy striktně povinné denní svícení, ale zasáhne přímo do sféry výroby automobilů. Od 7. 2. 2011 proto všechny modely aut, které nově vstoupí do prodeje v Evropské unii, musí být vybaveny systémem denního svícení. Zcela přirozeným způsobem tak bude denní svícení postupně zavedeno i ve státech, které ho dosud odmítají. Povinně namontovaný systém DRL (daytime running lights) automaticky zapne přední světla v okamžiku nastartování. Straší modely aut ani nové vozy, které se začaly vyrábět před 7. 2. 2011, nový systém mít nemusí. Pro autobusy, nákladní automobily a dodávky bude směrnice platit od srpna 2012. V ČR se nová povinnost projeví pouze technicky, protože podle zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., je denní svícení povinné už od 1. 7. 2006.

Povinné denní svícení v EU
Povinné denní svíceníČeská republika, Dánsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Švédsko
Povinné denní svícení pouze mimo obecFinsko, Maďarsko, Itálie, Francie
Doporučené denní svíceníRakousko, Bulharsko, Lucembursko


Evropská unie chce ale do roku 2020 snížit počet úmrtí na evropských silnicích na polovinu a proto už jsou naplánovaná další opatření:
1. 11. 2011nově vyráběné typy vozidel musí být vybaveny systémem elektronické stability vozidel (ESP)
1. 11. 2012nově vyráběné typy vozidel musí být vybaveny indikátorem stupně řazení (GSI)
1. 11. 2012nově vyráběné typy vozidel musí být vybaveny systémem na monitorování tlaku v pneu (TPMS)
1. 11. 2013systém ESP musí být montován do všech nových vozidel bez ohledu na to, o jak starý typ vozu jde
1. 11. 2014systémy GSI a TPMS musí být montovány do všech nových vozidel bez ohledu na to, o jak starý typ vozu jde

Autor: Martina Vojíková

Tento web používá soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace o cookies.
✔ O.K.