Alfa9 zprávy
Změny zákonů
-

Povinná rezerva a jiné změny ve výbavě vozidel

Od zítřka, tedy od 15. září 2009, začne platit podstatná část vyhlášky Ministerstva dopravy č. 283/2009 Sb., která novelizuje vyhlášku č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Mimo jiné přináší novela změny v povinné výbavě motorových vozidel.

Rezervní pneumatika
Asi nejdiskutovanější změnou je zrušení povinnosti mít ve vozidle rezervní pneumatiku. Od 15. září lze tedy místo rezervního kola mít v autě pouze sadu pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí. Týká se to všech nových vozidel, která jsou na trh uváděna již bez náhradního kola, i starších aut, která jsou s nově dodávanými vozidly typově  naprosto shodná. Vozy, které se už nevyrábějí, potřebují k případnému odstranění rezervy souhlas výrobce.
Sada na opravu pneumatiky může nahradit rezervu u osobních vozů a nákladních automobilů do 3,5 tuny, dalším typům nákladních aut vyhláška umožňuje nahradit sadu smlouvou s asistenční službou.
Automobilky k novému předpisu přistupují různě, některé chtějí ponechat rezervu u všech typů aut, některé povolují jízdu s lepící sadou pouze u některých modelů. Jiní výrobci naopak okamžitě "odhazují" rezervu ze všech i starších modelů, ne vždy však zároveň nabízejí automaticky sadu pro lepení.
Škoda auto již oznámila, že všechny vozy dodávané na trh v současné době jsou již bez rezervy, zvedáku a klíče na kola, v autě je pouze sada na opravu pneumatik obsahující lepicí pěnu a kompresor. Za standardní rezervu je však možné si připlatit a to podle velikosti kola. U vozidel Škoda Favorit, Felicia, Fabia první generace a Superb první generace výrobce jízdu bez rezervního kola nedoporučuje, ale také striktně nezakazuje, záleží tedy na řidiči. U novějších modelů s vynětím rezervy souhlasí. Z technických důvodů zůstává povinná rezerva pro všechna auta s motorem vzadu, u nich totiž rezervní kolo bylo součástí deformační zóny automobilu.
Ministerstvo dopravy přislíbilo zveřejnění seznamu typů aut, u kterých je možné rezervu odstranit, na svých webových stránkách.

Mřížka a náhradní žárovky
U podnikatelských vozidel, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu, již nebude muset být ochranná mřížka oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad.
Jen motocykly mohou od poloviny září vyjet bez náhradních žárovek, pouze s jednou náhradní pojistkou. Automobilům nakonec Ministerstvo dopravy náhradní žárovky v povinné výbavě ponechalo.

Autolékárničky nově až od roku 2011
Na další výraznou změnu týkající se lékárniček dali tvůrci novely č. 283/2009 Sb. řidičům čas do 1. ledna 2011. Nejpozději k tomuto datu budou muset všichni nově vybavit lékárničku v autě. Z povinného vybavení zmizí populární zavírací špendlík, ale přibude např. resuscitační maska s výdechovou chlopní, isotermická fólie nebo leták o postupu při zvládání dopravní nehody. Nově také bude přesně stanovena šířka pryžového škrtidla, savost obvazů nebo lepivost náplastí.

Reflexní vesta
Od ledna 2011 budou všechna motorová vozidla včetně motocyklů povinně vybavena reflexní vestou nebo jiným oděvním doplňkem z retroreflexního materiálu, postačí tedy například reflexní šle.

Veškeré změny se týkají pouze vozidel registrovaných v ČR, protože podle Vídeňské úmluvy o silničním provozu z roku 1968 se požadavky na povinnou výbavu ve vozidle řídí právními předpisy státu, ve kterém je registrováno.

Autor: Martina Vojíková

Tento web používá soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace o cookies.
✔ O.K.